Nyheder om dansk og international svømning

Ny forskning: Svømning kan hjælpe med at forebygge diabetes

23. august 2017, AF Swimnews.dk

Hvis man ikke er professionel atlet, som Fatima Moreira de Melo, kan det være vanskeligt at sørge for at få motioneret tilstrækkeligt. Men det kan ifølge nyere forskning være fatalt at droppe bevægelse i hverdagen. Motion er simpelthen nøglen til et længere liv. Det er forskere på området slet ikke i tvivl om, da denne viden har været anerkendt i mange år. Men nu viser en nyere undersøgelse altså, at svømning kan være med til at forebygge folkesygdommen type 2-diabetes – og især hos midaldrende kvinder.

Den nye opdagelse er godt nyt både for de sygdomsramte, men også for de mere end 750.000 danskere, der befinder sig i forstadiet til den mest udbredte sygdom herhjemme. Ifølge den nye undersøgelse er fire måneders intensiv svømmetræning, nok til at få bugt med symptomerne til type 2-diabetes.

Den nye undersøgelse blev publiceret i det europæiske tidsskrift European Journal of Applied Physiology, og konklusionen peger på, at der er en række sundhedsmæssige gevinster ved at nappe en tur i svømmehallen. I undersøgelsen gjorde forskerne en meget interessant opdagelse, der kan betyde, at du muligvis bør overveje at ændre strategi, når du svømmer. Ifølge den nye forskning handler det ikke om, hvor langt du svømmer, men derimod om du får givet den tilstrækkeligt med gas, imens du svømmer. Hvis du vil holde din krop sund og sørge for at bekæmpe den udbredte folkesygdom, så skal du sørge for at få blodet til at cirkulere hurtigt rundt og få pulsen godt op. Du skal dybest set sørge for at svømme så hurtigt, du kan. Det kan altså godt betale sig at hoppe i badedragten eller badebukserne og få rørt kroppen godt igennem.

Forskergruppen arbejdede under undersøgelsen med to forskellige grupper, der blev bedt om at svømme med hver sin strategi. Den første gruppe blev bedt om at svømme med lav intensitet, men samtidig relativt langt. Her viste svømmetræningen overraskende nok slet ikke at have nogen effekt på type 2-diabetes. I den anden gruppe blev deltagerne derimod bedt om at holde et meget højt tempo, og her viste hele 22% lavere insulinfølsomhed, efter de fire måneder var gået. Det særligt gode ved resultatet af undersøgelsen var altså, at den hårde træning gjorde de midaldrende kvinder med diabetes langt mere følsomme over for insulinen i deres egen krop. Dette gjorde dem i stand til bedre at kunne regulere blodsukkeret på egen hånd. For 22% af undersøgelsen deltagere betød dette altså, at de ikke længere behøvede at spise efter deres blodsukkerniveau.

Forskerne mener, at opdagelsen kan have stor betydning for at forebygge sygdommen i fremtiden, og de håber, at undersøgelsen resultater kan være med til at hjælpe de mennesker, der i risikogruppen, op af sofaen. Det nye budskab er, at det måske ikke er nødvendigt kun at fokusere på at få motioneret i 30 minutter om dagen, sådan som anbefalinger ellers lyder. Personer, som befinder sig i forstadiet til sygdommen, skal derimod sørge for at træne med høj intensitet - og det behøver ikke nødvendigvis at tage så lang tid. Så den klassiske undskyldning om ikke at have tid til at træne, er ved at udvikle sig til en myte.

Kommenter nyhed